Volumul Avantajul concurential este o lucrare esentiala de completare a volumului Strategia concurentiala. Nucleul definitoriu al cartii il constituie o teorie a firmei bazata pe activitati. Pentru a concura in orice ramura economica, firmele trebuie sa depuna o gama larga de activitati distincte, cum ar fi prelucrarea comenzilor, vizitarea clientilor, asamblarea produselor si instruirea angajatilor. Activitatile, mai restranse decat functiile traditionale cum ar fi marketingul sau cecetarea-dezvoltarea, sunt cele care genereaza costuri si creeaza valoare pentru cumparatori; ele sunt unitatile elementare ale avantajului competitiv.
Lucrarea Avantajul concurential ofera un mod de a trece dincolo de caracterizarile generale sau unidimensionale ale avantajului concurential. Contributii mult mai timpurii din domeniu au pus avantajul pe seama marimii totale sau a cotei de piata. Aceasta idee era clar prea simplista, din mai multe motive. Mai intai, pentru costuri sau diferentiere marimea si cota de piata sunt de departe mai importante in anumite parti ale intreprinderii decat in altele.